Pages

Subscribe Twitter Twitter

Tuesday 23 December 2008

Buat komputer anda lebih laju


Sering kali kita guna pc/laptop tetiba jer hang, berat, lambat dan malah lama menunggu.Ini kerana komputer anda mungkin mempunyai terlalu banyak file yang tidak perlu dan tidak digunakan.Jadi, kita perlu off atau buang mana file yang tidak penting dari komputer kita. Cuba lah guna petua dibawah ni.


1. Bersihkan Program Start UP

Pada saat window aktif, banyak program-program yang ikut dijalankan. Untuk membersihkannya, klik Start > Run, button msconfig. Disitu akan muncul System configuration Utility. Klik tab Startup dan hilangkan tanda-tanda cek list untuk menon’aktifkan program-program tersebut.

2. Bersihkan file temporary.
Banyak file-file pada saat anda melakukan browsing akan tersimpan sebagai file temporary, yang bila dibiarkan akan memenuhi ruang pada harddisk anda dan menyebabkan computer anda jadi lambat. Untuk membersihkannya dapat anda lakukan langkah berikut. Aktifkan windows explorer, pilih menu Document and setting > pilih usernya > pilih Local Settings > pilih Temporary Internet Files, itulah file temporary yang akan anda hapus, klik menu Edit kemudian Select All > klik menu File kemudian delete.

3. Hilangkan semua opsi dari performa computer anda.
klik kanan pada My computer, pilih properties > tab advanced, klik button Settings, pada jendela Performance Options, Pilih Adjust for best performanced, kemudian klik button OK.

4. Menggunakan Notepad (Paling simpel)
Bila cara-cara di atas agak mudah dan pemalas, bisa gunakan notepad anda dengan sedikit code-code berikut :

  • Buka notepad
  • Taip mystring=(80000000)
  • save as ram.vbe dalam desktop anda

5. Gunakan CCleaner

Download CCleaner dari sini, dan install. Klik CCleaner.exe dan tandakan semua kotak di bahagian Windows dan Application, dan klik Run Cleaner.Ia akan membersihkan file yang tidak digunakkan. Seterusnya klik bahagian Registry, tandakan semua kotak disebelah kiri dan klik Scan for Issues dan bila selesai scan, klik pada Fix Selected Issues , klik yes/no pada backup dan klik Fix All Selected Issues.

Selamat mencuba!